Verstandskiezen

Veel druk op je kaken en rood, gevoelig en gezwollen tandvlees? Het zijn allemaal tekenen dat je verstandskiezen doorkomen. Deze tanden komen pas op latere leeftijd door en maken je gebit compleet. Meestal komen ze tevoorschijn wanneer je tussen de 18 en 25 jaar oud bent. Dit gaat vaak gepaard met pijn en ongemak, maar kan er ook voor zorgen dat je gebit niet meer helemaal recht is. Een verstandskies kan namelijk scheef doorkomen en zo ook de gezondheid van de rest van je gebit aantasten. In sommige gevallen is een bezoek aan de kaakchirurg nodig, maar meestal kan een onzichtbare beugel al uitkomst bieden.

Waarom zorgen verstandskiezen voor problemen?

Verstandskiezen zijn de achterste kiezen in je gebit. Je hebt er normaal gesproken vier: één in ieder kwadrant van je kaak. Dit is een souvenir dat we hebben overgehouden aan ons verleden. Vroeger was het namelijk nodig om op latere leeftijd nieuwe tanden te krijgen, aangezien het veel gebruikelijker was dat je tanden gedurende je leven uitvielen. De verstandskiezen vervingen deze uitgevallen tanden, waardoor je gewoon kon eten. Dankzij moderne tandheelkunde zijn deze extra kiezen niet meer noodzakelijk. We behouden ons gebit veel langer doordat we er goed voor zorgen.

Tegelijkertijd is de vorm van onze kaak veranderd door onze veranderende leefstijl. Dat betekent dat er te weinig ruimte is voor de verstandskiezen. Doordat er meestal geen uitgevallen tanden zijn die wat ruimte overlaten, wordt het veel te krap in je kaak. Het resultaat: je verstandskiezen komen door en drukken tegen je andere kiezen aan. Dat zorgt voor pijn, maar ook voor verschuivingen in je gebit.

Moet ik mijn verstandskiezen laten trekken?

Wanneer je last hebt van je verstandskiezen heb je verschillende opties om het probleem te verhelpen. Een van de opties is het trekken van je verstandskiezen. Deze ingreep wordt vaak uitgevoerd, maar is niet altijd nodig. Of je je verstandskiezen moet laten trekken is afhankelijk van jouw specifieke situatie.

Het heeft altijd de voorkeur om gezonde tanden te bewaren en dus niet te trekken. Zorgen je verstandskiezen juist voor serieuze problemen, bijvoorbeeld omdat ze heel erg scheef staan, ontstekingen veroorzaken of helemaal zijn vastgegroeid in je kaak? Dan kan het verstandig zijn om er een kaakchirurg naar te laten kijken. Het probleem moet hoe dan ook worden opgelost, want een scheve verstandskies kan voor tandverdringing zorgen. Dit zorgt ervoor dat je tanden te dicht op elkaar komen te staan, waardoor de kans op gaatjes en ontstekingen groter wordt.

Het trekken van verstandskiezen wordt aangeraden wanneer:

• Je kaak te klein is.

• De kans op complicaties groot is.

• Zenuwen, tandwortels of omliggende tanden zijn beschadigd.

• Er gaatjes ontstaan door de scheve verstandskies.

• Ontstekingen niet weggaan.

• De verstandskies niet goed doorkomt.

Hoe werkt een verstandskiesoperatie?

Waar een tandarts de meeste kiezen zelf kan trekken, zit dat bij verstandskiezen iets anders. Deze kiezen hebben namelijk erg vertakte wortels en zitten stevig vast in je kaakbot. Daarom wordt het trekken van verstandskiezen vaak gedaan door een kaakchirurg.

Bij een volledig doorgekomen verstandskies kan de tand gewoon getrokken worden. Is de kies scheef of niet volledig doorgekomen? Dan is het soms nodig om het tandvlees en het kaakbot te verwijderen om de verstandskies goed weg te kunnen halen. Afhankelijk van de ingreep word je plaatselijk verdoofd of onder narcose gebracht.

Meestal duurt de ingreep niet langer dan 20 tot 60 minuten. De lengte is vooral afhankelijk van hoeveel tanden er getrokken moeten worden en hoe complex de situatie is. Moeten alle vier je verstandskiezen getrokken worden? Dan wordt vooraf met de arts overlegd of dit in één of twee sessies gebeurt. Het is gebruikelijker om dit in twee sessies te doen, zodat je beter kunt herstellen.

De kosten voor het trekken van verstandskiezen zijn afhankelijk van waar je dit laat doen. Bij de kaakchirurg wordt het meestal vergoed door je basisverzekering, terwijl je bij de tandarts alleen een vergoeding krijgt wanneer je aanvullend verzekerd bent.

Wat gebeurt er na de operatie?

De pijn na het trekken van je verstandskiezen verdwijnt meestal binnen twee weken. Dit is afhankelijk van hoe goed de wond geneest. Na twee weken zou de pijn bijna helemaal weg moeten zijn en ook het trekkerige gevoel in je mond moeten afnemen.

Om het herstelproces zo goed mogelijk te laten verlopen, moet je rekening houden met het volgende:

• Drink geen zuivel in de eerste 24 uur.

• Rook niet in de eerste 24 uur.

• Drink de eerste vier dagen geen alcohol.

• Sport de eerste week niet.

• Stop zes weken met sportwedstrijden.

Is alles goed genezen? Dan kun je kijken naar opties om je scheve tanden te corrigeren.

Veroorzaken verstandskiezen scheve tanden?

Er is wat onenigheid binnen de tandheelkunde over de rol die verstandskiezen spelen bij het scheefgroeien van je gebit. De voorste tanden in je gebit beginnen meestal in je tienerjaren te verschuiven, rond de tijd dat ook je verstandskiezen doorkomen. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat je verstandskiezen deze verschuiving veroorzaken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat dit helemaal bewijst.

Wat kun je doen wanneer je tanden verschoven zijn?

Wat de oorzaak ook is: wanneer je tanden verschoven zijn, kan alleen een beugel het probleem echt verhelpen. Dat hoeft gelukkig niet meer in de vorm van een blokjesbeugel te zijn. Er zijn steeds meer moderne methodes beschikbaar, zoals een onzichtbare beugel. Dit zijn aligners van doorzichtig materiaal die je op je tanden klikt. Ze zijn dus nauwelijks zichtbaar en kunnen verwijderd worden wanneer je gaat eten. Dat maakt ze comfortabeler en subtieler.

Professionele tandcorrectie door PlusDental

Ben je benieuwd naar de werking van onzichtbare beugels? Ons team beantwoordt graag je vragen. Er is altijd wel een prakrijk van PlusDental in de buurt. Hier analyseert een van onze tandartsen je gebit door een 3D-scan te maken, waarna een nauwkeurig plan opgesteld kan worden om je gebit te corrigeren. Het opstellen van een behandelplan is helemaal gratis en vrijblijvend. Heb je de 3D-simulatie met het te verwachten resultaat gezien en ben je helemaal tevreden? Dan kun je kiezen om verder te gaan met een behandeling met een onzichtbare beugel van PlusDental.